התקני ריסון - חגורות בטיחות ומושבי בטיחות | הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
05.08.2015 יום רביעי כ' באב תשע"ה

ילדים - התקני ריסון - חגורות בטיחות ומושבי בטיחות

שווה לראות!

הידעת?

התקני ריסון - חגורות בטיחות ומושבי בטיחות

חגורות בטיחות מצילות חיים. במקרה של תאונת דרכים, חגירת חגורות בטיחות יוצרת את ההבדל בין פציעה קשה לפציעה קלה ואף בין חיים למוות. לפי מחקר שנערך בנושא, בתאונות המתרחשות בנסיבות ותנאים דומים, חגורות הבטיחות מפחיתות ב-45% את הסיכוי למות בתאונה.​​​​​​​

מושבי בטיחות תקניים לילדים מונעים כ-50% ממקרי המוות בקרב ילדים בגילאים 4-1.
מושבים מגביהים (בוסטרים) מפחיתים את הסיכוי לפציעה חמורה של ילדים בתאונות ב-59% בהשוואה לשימוש בחגורות בטיחות בלבד
בי בטיחות תקניים לתינוק (סלקלים) מונעים כ-70% ממקרי המוות בקרב תינוקות עד גיל שנה.

 

 

כללי הבטיחות בדרכים  - שימוש בהתקני ריסון:


שימוש בחגורות בטיחות:
• בכל נסיעה מתחילתה ועד סופה, על כל יושבי הרכב להיות חגורים בחגורת בטיחות.
• לא נוסעים לפני שכולם חגורים – גם מאחור.
• אין להסיע נוסעים במספר העולה על מספר חגורות הבטיחות ברכב.
• מיקום החגורה: החגורה האלכסונית תמוקם במרכז הכתף וחגורת האגן תמוקם במקביל לאגן הירכיים (ולא על הבטן). אין להניח את חגורת הכתף מתחת לבית השחי.
• הנהג ברכב אחראי לוודא שהילדים חגורים כהלכה.

 

 

שימוש במושבי בטיחות:

• החוק קובע שילדים עד גיל שמונה צריכים להיות רתומים במושבי בטיחות מיוחדים בהתאם לגיל, למשקל ולגובה.
 
• חשוב להקפיד על 3 שלבים בעת חגירת ילדים במושבי בטיחות:
1. התאמת מושב הבטיחות לממדי גופו וגילו של הילד.
2. עיגון מושב הבטיחות למושב הרכב בהתאם להוראות היצרן.
3. חגירה נכונה של הילד במושב הבטיחות.
 
• ילד עד גיל שנה (לפי המלצת הרשות הלאומית – עד גיל שנתיים) צריך לשבת במושב בטיחות לתינוקות (סל קל) / במושב בטיחות משולב, ופניו נגד כיוון הנסיעה.
 
• ילד מגיל שנה עד גיל שלוש (לפי המלצת הרשות הלאומית – עד גיל ארבע) צריך לשבת במושב בטיחות משולב, במושב בטיחות או במושב מגביה (בוסטר) עם רצועות פנימיות, ופניו לכיוון הנסיעה.
 
• ילד מגיל שלוש עד גיל שמונה צריך לשבת במושב מגביה (בוסטר) עם גב או ללא גב. הרשות הלאומית ממליצה כי העברה משימוש בבוסטר לשימוש בחגורת רכב בלבד יתבצע כאשר מתקיימים כל 5 התנאים הבאים:
1. הילד יושב וגבו צמוד לגב מושב הרכב.
2. הברכיים מקופלות בנוחות בזווית של 90 מעלות.
3. חגורת הבטיחות מונחת על אגן הירכיים.
4. חגורת הבטיחות מונחת במרכז בית החזה.
5. הילד אינו מחליק ממושבו במהלך כל הנסיעה.
• אין להסיע ילד במושב בטיחות או במושב מגביה מול כרית אוויר פעילה.

 

 

בשנים האחרונות חלה עלייה בהיקף השימוש באמצעי ריסון: בחגורות בטיחות ובמושבי בטיחות לתינוקות, לפעוטות ולילדים. על-פי סקר תצפיות שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשנת 2011, 96% מהנהגים ו-91% מהיושבים ליד הנהג חגרו חגורות בטיחות. בקרב היושבים במושבים האחוריים שיעור החגירה היה נמוך יותר והגיע ל-68%.
אשר לילדים בגילאים 15-0, מסקר תצפיות שנערך בשנת 2011, עולה כי 60% מהתינוקות (עד גיל שנה) היו חגורים כהלכה, 57% מהפעוטות (בגילאים4-1) היו חגורים כהלכה, 34% מהילדים בגילאים 9-5 היו חגורים כהלכה ו-52% מבני 15-10 היו חגורים כהלכה. שאר הילדים לא היו חגורים כלל או לא היו חגורים כהלכה.
עוד עולה מהסקר כי נהגות חוגרות חגורות בטיחות יותר מנהגים (98% לעומת 96%). גם בקרב היושבים ליד הנהג, נשים חוגרות יותר מגברים (95% לעומת 89%).

לפיכך הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פועלת להעלאת היקף השימוש בהתקני הריסון ולהקניית כללי חגירה נכונה באמצעות פעולות שונות בתחום ההסברה, החינוך וההכשרה, החקיקה והאכיפה.
לחץ לגרסת הדפסה.
  
  
שתף/שמור
  
  
© 2012 כל הזכויות שמורות למדינת ישראל